zondag 5 februari 2017

Foei!

'Dan had ik dus die lijstjes netjes bijgehouden maar dan kreeg ik toch weer op mijn kop. Ik moest nog nauwkeuriger zijn in het bijhouden. En dan deed ik dat naar mijn gevoel en dan was het weer niet goed. Ik kreeg de neiging om niet meer met de lijstjes bezig te zijn maar met het vermijden van op mijn kop te krijgen!'

Mijn vermoeide coachee vertelde mij al eerder dat zijn revalidatie niet zoveel had opgeleverd. Niet zoveel als hij had gewild. En dat is jammer, niet alleen voor hem maar ook voor de zorg(verlener). Een gemiste kans! Nu komt dit voorbeeld uit hersenletselland, maar ook daarbuiten is communicatie essentieel. 
En hou me ten goede, al die lieve medewerkers in de zorg, goeie mensen met een giga werkdruk. Ze willen niets liever dan de patiƫnt vooruit helpen. Daar ben ik van overtuigd. Zou het niet geweldig zijn als er in opleidingen in de zorg ook (meer) aandacht komt voor meer dan communicatietechnieken?
Je kunt namelijk nog zulke goeie technieken hebben, als je geen rapport (verbinding) met de ander hebt kom je nergens met je communicatie.

Met rapport kun je alles zeggen, zonder rapport helemaal niets.
Maar hoe maak je rapport?

Hoe maak je rapport in de zorg?
Hoe maak je rapport in de revalidatiezorg?
Hoe maak je rapport in de cognitieve revalidatiezorg?

Door aan te sluiten bij de (belevingswereld van de) ander en door te ontdekken wat iemands voorkeurszintuig is.

Om rapport te kunnen maken dien je je aan te sluiten bij de belevingswereld van de ander. Door werkelijk te luisteren en te kijken en te voelen kun je een goede inkijk krijgen in iemands belevingswereld. Welke woorden gebruikt hij? Welke lichaamstaal? Welk tempo van praten? Praat hij  hard of juist zachtjes? Etc.

Als je weet wat iemands voorkeurszintuig is (vaak het best ontwikkelde zintuig) dan heb je goud in handen omdat je dan ook kan aansluiten op het voorkeurskanaal.  
Stel iemands voorkeurszintuig is visueel (zien) en je gaat diegene heel veel vertellen en uitleggen. Dan duurt het niet lang voor .....GAAAAAP.....diegene is afgehaakt.
‘Wat zei je?’

Communicatie in de zorg is wat mij betreft hink, stap, sprong;
-          Aansluiten bij de belevingswereld van de ander
-          Ontdekken wat iemands voorkeurszintuig is
-          Op maat gesneden zorg leveren, met liefde

Wil je dat ik het jouw personeel kom leren zodat ze met nog meer voldoening kunnen werken? Neem gerust contact met me op.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen